
Hur kan vi hjälpa dig?
Vi förstår att din tid är värdefull, och därför är vi här för att göra din upplevelse så smidig som möjligt. Har du några frågor om ansökan, att bli bidragsgivare eller fått tekniska problem är du varmt välkommen att kontakta oss på Family Support. Vi svarar vanligtvis inom 24-48 timmar samt gör vårt bästa för att ge dig ett så snabbt och noggrant svar som möjligt.
Kontakta Family Support
Du kan skicka skicka ett e-postmeddelande till kontakt@familysupport.nu eller besöka våra sociala medier och kontakta oss den vägen
Nedan finns utvalda avsnitt som gör det lättare för dig att hitta rätt svar eller den information du söker.
Frågor och svar
Om Family Support
Hur får familjerna hjälp?
Familjerna som söker stöd hos oss fyller i en ansökan som sedan granskas. Om ansökan godkänns delar vi ett inlägg på våra sociala medier där bidragsgivarna kan anmäla sin hjälp. Det vi och våra bidragsgivare kan bistå med är mat, kläder, leksaker, blöjor och andra förnödenheter. Det finns även möjlighet att ansöka om engångsbidrag till sociala aktiviteter.
Familjerna kan även få hjälp direkt via organisationen men detta kräver att Family Support har fått bidrag i form av Swish gåvor från bidragsgivare och företag.
Hur kontrollerar ni att familjerna verkligen är i behov av hjälp?
Vi gör flera olika kontroller där vi undersöker att deras situation är sanningsenlig. Innan ärendet godkänds kan familjen behöva bifoga uppgifter som styrker deras situation.
När vi fått den information vi behöver skapar vi ärendet. Därefter följer vi upp under processens gång att familjen följer våra regler.
Får alla som söker hjälp?
Alla ansökningar som beviljas får hjälp. Vi kan dock inte garantera att vi kan hjälpa till med allt i ansökan. Vid ett sådant tillfälle prioriterar vi det som är mest akut.
Vad tjänar ni som är verksamma på Family Support?
Vi tjänar inga pengar i dagsläget på denna organisation. Vi som är verksamma inom Family Support sköter detta på våran fritid. De pengar som kommer in till organisationen kommer att användas för att hjälpa familjerna.
Sökande
Hur söker man stöd hos er?
För att söka hjälp hos oss fyller du i ansökan här på vår hemsida. Vi granskar din ansökan och skickar eventuella följdfrågor till dig via mail innan vi går vidare med ditt ärende.
Vad kan man söka hjälp med?
Det vi och våra bidragsgivare kan bistå med är mat, kläder, leksaker, blöjor och andra förnödenheter. Det finns även möjlighet att ansöka om engångsbidrag till sociala aktiviteter*.
Kläder och leksaker är i första hand begagnade men i gott skick.
Du kan även söka hjälp med födelsedagspresenter och julklappar.
*Eftersom Family Support aldrig förmedlar pengar direkt kommer vi att begära fakturaunderlag för engångsbidrag till aktiviteter.
Kan man vara anonym i sin ansökan?
Nej det går inte att vara anonym hos oss. I ansökan måste du godkänna att bidragsgivaren får dina kontaktuppgifter. Detta eftersom bidragsgivaren ska kunna överlämna hjälpen direkt till dig.
På våra sociala medier är du anonym.
Bidragsgivare
Hur kan jag hjälpa till?
Vi behöver givare som kan skänka kläder, mat, leksaker och andra förnödenheter direkt till de sökande barnfamiljerna. Kläder och leksaker får gärna vara begagnade men i fint skick, det vill säga hela och rena.
Varorna överlämnas därefter personligen till familjen eller skickas via post*.
När en familj söker stöd hos oss skapar vi ett inlägg på Facebook. Därefter kan du anmäla din hjälp när du ser en familj som söker det du har att erbjuda.
*Du står själv för frakten om du skickar paket/presentkort via post.
Kan jag hjälpa en familj som inte bor i samma stad?
Du kan hjälpa familjer som inte bor i samma stad genom att:
- Skicka kläder, leksaker, blöjor etc via post* direkt till familjen.
- Beställa förnödenheter via webben med leverans direkt till familjen
- Skicka presentkort digitalt eller fysiskt via post*
*Du står själv för frakten om du skickar paket/presentkort via post.
Får jag swisha direkt till familj?
Nej det rekommenderas inte då familjer som söker kan ha försörjningsstöd. Beroende på hur kommunen bedömer och hanterar inkomster kan en gåva via swish ses som
en inkomst eller ett tillskott som ökar familjens tillgångar och täcker familjens behov (till exempel mat eller andra livsmedel). Detta kan minska familjens rätt till försörjningsstöd för den månaden eller kommande månader.